M/F Broen

Siden foråret 2015 har Nyborg Kommune og Østfyns Museer arbejdet målrettet på at udarbejde projektet ”M/F Broen – fra Storebæltsfærge til kulturfærge i Nyborg”.

Projektets formål er at bevare et stykke enestående færgehistorie og maritim kulturarv i Nyborg og samtidig udvikle den gamle Storebæltsfærge til en aktiv kulturfærge i havnen. Med en autentisk placering ved det gamle automobilfærgeleje ved Kongens Skibsbro kan færgen gøre den gamle færgehavn forståelig igen og være et omdrejningspunkt for det nye havnebyrum, der skal skabes vest for skibsbroen. Både færgens placering og det nye byrum er tænkt ind i den havneplan, der pt. er under udarbejdelse.

Læs projektbeskrivelsen (kort version).

Nyborg Kommune og Østfyns Museer har en toårig option på færgen, som udløber til april 2017.

Et unikt kulturarvsikon

I kystlandet og øriget Danmark har vi en lang maritim tradition, hvor færger så at sige til alle tider har bundet riget sammen. Nyborg har fungeret som det centrale overfartssted over Storebælt med færgen som ikon for den overfart, der har bundet Danmark sammen. Igennem 1000 år har Nyborg fungeret som et geografisk og infrastrukturelt knudepunkt i Danmark – eller med andre ord: som porten mellem Øst- og Vestdanmark. På trods af færgernes og især Storebæltsfærgernes nøgleposition, er der ikke bevaret en eneste Storebæltsfærge i Danmark – og med ”Broen” er det nu allersidste chance.

Kort med placering af M/F Broen

Her skal M/F Broen placeres ifølge den plan, som et enigt økonomiudvalgt har valgt at anbefale til Nyborg byråd. Omkring færgen skal anlægges et nyt attraktivt byrum.

Historisk færge

”M/F Broen” blev bygget på Frederikshavn værft fra 1951, og året efter blev Danmarks – på det tidspunkt – største bilfærge indsat på ruten mellem Nyborg og Korsør. ”Broen” skulle være en ”gyngende bro”, som skulle sikre en effektiv afvikling af trafikken og komme de lange bilkøer og ventetider til livs. Forventningerne var store, men den enorme vækst i biltrafikken gjorde del helt umuligt at følge med, og i 1957 flyttede bilfærgerne til Knudshoved. ”Broen” flyttede med, men var allerede for lille. Fra 1966-92 sejlede den på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Færgen kom aldrig til ophugning, fordi driftige erhvervsfolk så muligheder i den som restaurations- og diskoteksfærge.

”Broen” er en central brik i fortællingen om Nyborg som infrastrukturelt knudepunkt i 1000 år – og udgør et vigtigt bidrag til alle de tre spor ”Vejen”, ”Sværdet” og ”Ånden” i det store kulturarvsprojekt ”Nyborg – Danmarks Riges Hjerte”, som skal gøre Nyborg Slot og by til en værdig kandidat til UNESCOs verdensarvsliste. Som sådan hænger færgeprojektet også sammen med det igangværende projekt om restaurering og modernisering af Nyborg Slot. 

Nyt attraktivt havnebyrum

”M/F Broen” er bygget til at sejle fra Nyborg Inderhavn og lagde oprindeligt til på vestsiden af Kongens Skibsbro. Det var her Christian 3. anlagde sin skibsbro i 1550’erne, og det var herfra trafikken på tværs af landet blev ledt igennem Nyborg i 500 år. Skibsbroen er så at sige fortællingens knudepunkt og udspring, og fortøjningspullerterne er der endda endnu. En placering af færgen netop her, kan gøre fortællingen om Nyborg Havn som færgehavn aflæselig og forståelig igen.

En central placering af ”Broen” er en forudsætning for, at færgen kan fungere som et monument og en kulturfærge og sikre et flow af mennesker igennem byen mellem Nyborg Slot i den ene ende og ”Broen” i den anden.

Omkostningerne ved at have ”Broen” liggende i vand er meget store, hvorfor der alene arbejdes på en løsning, hvor færgen placeres i en tørdok. Tørdokken skal etableres på vestsiden af Kongens Skibsbro. Omkring færgen og tørdokken skabes et nyt havnebyrum. Havnepladsen vil fortsat fungere som p-plads, men vil fremover være multifunktionel. Lauses Grill flyttes for at gøre plads til tørdokken og genplaceres i den vestre ende af den nye havneplads (Lauses Grill er orienteret). Som sådan vil det renoverede byrum omkring Lauses Grill og færgen blive mere attraktivt og invitere til ophold for både borgere og turister. Helt overordnet set er havnepladsen tænkt ind i den overordnede havneplan, der pt. er under udarbejdelse.

Hovedgrebet i projektet er, at Broen skal fungere som en aktiv kulturfærge i Nyborg. Færgen skal være et demokratisk mødested for alle – som da færgen i sin tid sejlede på Storebælt. Derfor opereres der med en række tiltag: Historisk formidling, udlejning og forpagtning samt andre aktiviteter.

Presse:

Nyheder:

Materiale

Kontakt:

  • Mette Ladegaard Thøgersen, afdelingsleder ved Østfyns Museer, tlf. 65 32 37 27, mlt@ostfynsmuseer.dk
  • Peter Holm, arkitekt i Nyborg Kommune, tlf. 63 33 79 44, peh@nyborg.dk
teaser
Bogen om Broen

Østfyns Museer har udgivet en flot bog, der fortæller Storebæltsoverfartens og M/F Broens historie.

Læs også om planerne for M/F Broen som kulturfærge og kulturarvsmonument.

teaser
Min far var sømand på Broen

Hør den dramatiske historie om dengang Inger Hagers far oplevede den hidtil værste katastrofe i Storebæltsoverfartens historie. 

teaser
Ombord på færgen

I september 2016 var der "Åben Færge" på M/F Broen. 800 borgere var med ombord.

teaser
Fra kulturarv til verdensarv

UNESCO's verdensarvsliste er baseret på Verdensarvskonventionen fra 1972, der skal beskytte verdens umistelige kultur- og naturarv.